Jaro 2024

22.03.2024 07:16

Čas se posunul k dalšímu ročnímu období, které se jmenuje jaro. Vypadá to, že tato období se dají rozpoznat snad již jen podle kalendáře, ale jsou i vyjímky ;-) Jaro, kterému předcházelo něco mezi aprílem a podzimem, je tu už jeden den v plné své kráse, a možná to vydrží i dva dny, bo pak už má zase chcát. Půda je stále tak mokrá, že se na ní nedá pracovat, rotavátor je během chvíle zalepený a tam, kde se to jakž-takž dá projet, tak zemina tvoří jen hroudy, do kterých se bude dát těžko něco vysévat. Vysadili jsme zatím jen sazečku, ta by si snad mohla s mokrem poradit. Zbývá ji jen přisypat jemnější zeminou, kterou nabírám lopatou z obrovského množství krtinců, kterými je celá zahrada poseta.

Ve středu jsem absolvoval další pooperační kontrolu s velmi dobrým výsledkem. Už chodím bez berlí, jezdím s rotavátorem, sekačkou a i na kole. Pohyblivost je v pořádku, jen bolesti ještě přetrvávají, svaly a šlachy ještě nejsou to, co by měly být. Potřebuji neustálý pohyb, jen se musím vyvarovat dřepům, klekům a podobným "vytáčením" končetiny, Ne že bych je já nebo kyčel nezvládla, ale pak bývá bolest silnější. I po ránu to chvíli trvá, než to rozchodím, stejně tak po delším sezení nebo ležení. Když je venku fialový hnus, tak je to pro mne o to horší, v takových případech se snažím zalézt někam do skleníku a věnovat se rostlinstvu.

V této době vysévám melouny a podnože, pikýruju co se dá. Skleník na zahradě je již osazen všemi možnými košťály, včera jsem zde vysadil i první papriky. Další košťáloviny čekají ve sklenáku na výsadbu ven, přepikýrovány mám již i všechna rajčata. Přerouboval jsem některé jabloně, odebrané řízky narouboval i na nové podnože, kterých mám slušnou zásobu. Zkoušel jsem roubovat i citroníky (výsledky ještě nejsou), naroubovány mám i čtyři hadovky a první dva melouny. Ve skleníku raší fíkovníky a zelená se granátovník, rovněž banánovník nastartoval. Citrusy raší jako divé a nasazují na květ, některé již kvetou, jiné zase dozrávají. Během týdne se objevil i mráz, teplota klesla až k -3°C. Meruňky jsou v plném květu, rozkvétají broskvoně a nektarinky, u jižní stěny domu vyrašilo kiwi. Na výsledky působení mrazu si ještě musím počkat, pro kvetoucí peckoviny však bylo mnohem horší neustále přetrvávající větrné a deštivé počasí. Být včelou, tak v takovém fialovém hnusu nevystrčím ani sosák.

Níže přikládám pár ukázek ze skleníku a jednu fotku citroníku, který jsem pře mrazy již neukrýval, ale jen přisunul ke stěně domu. Teplotní čidlo ukazovalo na úrovni zeminy v květináči -2°C, ale viditelné poškození není, tak snad je vše v pořádku.

20240315-16290420240322-07594220240322-08003320240322-080056

Ve skleníku přitápím naftovým topením, které ovládám dálkovým ovladačem z tepla domova. Elektrický ventilátor je již jen jako záloha v případě nějaké poruchy. Stejným topením udržuji teplotu i na zahradě v citrusovém skleníku, pracuje spolehlivě již druhou sezonu. Ve skleníku u domu jsem nainstaloval i LED přisvětlení, nahoře 150 cm trubice s bílým světlem 6500 k, dole pak lišta s LED pásky, na kterých jsou červené a modré diody v poměru 3:1.

20240322-07595220240322-08010620240322-080239
20240322-08025220240322-08035420240322-080401
20240322-08043920240322-08052720240322-080616

Ovocné stromoví mám ostříháno, stejně tak jako révu, broskvoně a nektarinky na zásah ještě čekají, všechno "chrastí" jsem už zlikvidoval. Nyní potřebuji jen počasí bez dešťů, abych mohl připravit i další záhony pro budoucí výsadbu a výsevy. Minulý týden navalilo 50 mm vody a stále se to v zemi drží.

M.