Založení skleníku na citrusy (aktualizováno + foto)

15.11.2020 05:31

20201114-104331Včera jsem se s chutí vrhl na již deší dobu plánované práce spojené se založením nosného "rámu" pro temperovaný skleník. Původně jsem to měl namyšleno trochu jinak, ale situace s koupí pozemku to změnila. Ještě na začátku tohoto roku jsem oslovil firmu, která by provedla "zaskleníkování" téměř celého pozemku před domem. Zůstalo by vše tak jak to je, jen některou broskvoň by nahradily citrusy. Velký obloukový kryt s posuvnými stěnami po celé boční stěně, plus vyklápěcí okna ve střeše, by vytvořil velký skleník. Šestnáctka dutinkový polykarbonát by pak tvořila izolační vrstvu prostoru, který by se dal v létě odvětrat a v zimě temperovat za pomoci příslušné techniky. Jenže pak nastala změna v podobě dne D roku Covid, a já se ubral jiným směrem s dalšími možnostmi.

Takže zpět k práci na citrusáriu, které nebude jen zimovištěm citrusů, ale plnohodnotným skleníkem s citrusy vysazenými do země. Zakrytí bude provedeno z dutinkového několikakomorového polykarbonátu tl. 16 mm, vytápění elektrické, zavlažování automatické, řízené na dálku za pomoci zařízení a internetového připojení. Půlka střechy bude ručně vysunovací, aby během léta mohly být citrusy i "na dešti". I toto mám již technicky namyšleno.

Nejdříve jsem si stanovil polohu budoucího skleníku s ohledem na možné prodloužení v příštím roce, a vyznačil místo první rohové piloty. Následně jsem za pomoci pásma a roxorů rozměřil a zúhloval celou stavbu, natáhl šňůrky a pustil se do vrtání. Vlastní vrtaná pilota se skládá z vyvrtané díry a "stovkové" kanalizační KG trubky ve vrchní části. Pro tento ůčel jsem v Číně zakoupil vrták do vrtačky o průměru 10 cm a délce 60 cm, který jsem upnul do již historické dvourychlostní vrtačky Narex. Nařezal jsem KG trubky na půlmetrové kusy a díry vrtal do hloubky 70 - 80 cm. Pilota je tedy ve spodní části betonována přímo do rostlého terénu, horní půlmetrová část je v trubce, ve středu pak roxor, který bude provázán s vodorovnou armaturou ležatého nosníku.

20201114-10374120201114-10375320201114-12280320201114-130634

20201115-13461720201114-104325Vrtat to šlo výborně a téměř bez námahy, přestože je zemina mokrá v celé vrtané hloubce. Stihl jsem však jen polovinu prací, protože jsem nejdříve založil "fojer", abych zlikvidoval různý dřevěný a rostlinný odpad. Vyklučil jsem i letitý fíkovník, který se zde nacházel, Na jeho místo postavil barel a zatopil, aby žhavé uhlíky co nejvíce do hloubky fíkovník vypálily. Jelikož jsem na vše sám, tak hlavně příprava betonové směsi zabrala hodně času. Šutr s pískem vozím v kolečkách, smíchám s cementem, vodou a plastifikátorem, promíchám v kolečkách nahrubo hráběmi, a potom důkladně ještě za pomoci vrtačky a míchadla v dvacetilitrovém kýblu. Toto množství stačí tak na jednu a půl piloty. Jelikož jsem prozatím nevyřešil příjezd autem až na místo, tak musím pro materiál jezdit nějakých 100 metrů. Příjezdová cesta tam sice je, ale nemá třímetrovou šířku tak jak má mít, protože tam "někdo" dříve udělal nízký plotek. Svého času jsem dovnitř jezdil až ke své zahradě autem i s přívěsem. Zpět se sice muselo vycouvat, ale stále lepší než vozit fůru hlíny až od brány. Doufám, že se domluvíme k oboustranné spokojenosti a že nebudu muset tyto věci řešit ofiko. Každopádně budu nechávat zaměřit pozemek geodetem, abych měl přehled co je mé. Tady už asi budou trochu protažené huby, protože na jedné straně pozemku budu chtít postavit oplocení a bude muset přijít na řadu motorová pila.

Vybetonoval jsem sedm a půl piloty a došel mi cement. Vzhledem k tomu, že bylo již podě odpoledne, tak jsem to zabalil a pokračovat budu v neděli (doufám, že mám cement v garáži, jinak by to byl průser). Dnes bych tedy chtěl dokončit pilotové založení a v pondělí koupit a položit stovkový CW profil, který bude po vybetonování tvořit hlavní obvodový nosník, do kterého se pak bude kotvit vlastní konstrukce skleníku ze sádrokartonových profilů.

Ještě budu muset položit chráničku na el. kabel a nejspíše i vodovodní potrubí pro zálivku v létě, ale na to je zatím čas.

 

15.11.2020 17:15

Dnes jsem pokračoval ve vrtání a betonování pilot. Podařilo se a všechny piloty jsou hotovy, Pokud zítra koupím stovkové CW profily, tak začnu montovat nosný rám, abych to mohl nejpozději v úterý zabetonovat. Koncem týdne se má již ochlazovat a teplota klesnout pod nulu, takže bych chtěl být s "mokrými" pracemi hotov.
20201114-15341320201115-13451820201115-134537
Porytý česnekový záhon ani nestihl obeschnout a už zase sere. Padající mlha udržuje půdu v neustále mokrém stavu, listí ze stromů jde dolů, plevel zarůstá záhony a mech obaluje vše do zelena. Ten fialový hnus je opravdu nechutný.

M.